Disciplíny a pravidla Fast   &   Furious 10s

🏆 Celkové hodnocení závodu – výpočet koeficientu

Každá disciplína má své vlastní bodování a vlastní čas.
Všechny disciplíny se hodnotí stejným způsobem, aby bylo možné určit spravedlivého vítěze bez ohledu na specifika disciplín.

🔢 1. Sečítání časů

U závodníka se sečtou všechny časy ze všech disciplín včetně penalizací.
Výsledek je v sekundách.

Např.:

  • Disciplína 1: 32,4 s

  • Disciplína 2: 28,7 s

  • Disciplína 3: 64,2 s

  • Disciplína 4: 59,1 s

  • Disciplína 5: 71,9 s

  • Disciplína 6: 55,3 s

  • Disciplína 7: 42,0 s

  • Penalizace: +30 s

Celkový čas = 383,6 s

🎯 2. Sečtení bodů

Sečtou se všechny body za zásahy i bonusové body za šípy (a další body dle disciplín).
Výsledkem je celkový bodový zisk závodníka.

Např.:

  • Součet bodů za disciplíny: 82 bodů

3. Výpočet koeficientu (rozhodující hodnota)

Pro celkové pořadí se výsledky přepočítají pomocí koeficientu:

👉 KOEFICIENT = (Celkový čas v sekundách) / (Celkový počet bodů)

ČÍM NIŽŠÍ KOEFICIENT, TÍM LEPŠÍ VÝSLEDEK.
Menší koeficient = lepší rovnováha mezi přesností i rychlostí = lepší závodník.

📌 Příklad:

Závodník A

  • Celkový čas: 156 s

  • Celkové body: 56 b

  • Koeficient = 156 / 56 = 2,78

Závodník B

  • Celkový čas: 260 s

  • Celkové body: 82 b

  • Koeficient = 260 / 82 = 3,17

🏆 Vítěz: závodník s nižším koeficientem

➡️ 2,78 < 3,17 → vítězí závodník A

✔️ Finální pravidlo:

Všechny disciplíny se hodnotí pomocí koeficientu.

Závod vyhrává závodník s NEJNIŽŠÍM koeficientem.

🏹 Disciplína 1 – Časová střelba 10 šípů

Popis:
Střelec má za úkol vystřelit 10 šípů v co nejkratším čase.
Prvním výstřelem se spouští čas, desátým výstřelem se čas zastavuje.

Bodování:

  • Zásah do středu terče – 3 body

  • Zásah do druhého kruhu – 2 body

  • Zásah do vnějšího kruhu – 1 bod

  • +1 bod za každý vystřelený šíp (bez ohledu na zásah)

Povinnost:

  • Každý šíp musí být tasen z toulce.

  • Není dovoleno mít šípy v ruce nebo v zemi před sebou.

Cíl disciplíny:
Spojit rychlost, přesnost a rytmus střelby – test instinktivní kontroly i fyzické připravenosti.

🏹 Disciplína 2 – Časová střelba 10 šípů (s šípy v ruce)

Popis:
Střelec má za úkol vystřelit 10 šípů v co nejkratším čase.
Prvním výstřelem se spouští čas, desátým výstřelem se čas zastavuje.
Tato disciplína je obdobou první, ale s jiným způsobem držení šípů.

Podmínky:

  • Všechny šípy musí být na začátku v ruce, nebo položeny na zemi za střelcem.

  • Nesmí být zapíchnuté v zemi.

  • Pokud střelec neudrží všechny šípy v ruce, může je zvednout ze země, ale vždy minimálně dva naráz – nikdy pouze jeden.

  • Střelba z kleče není dovolena.

Bodování:

  • Střed terče – 3 body

  • Druhý kruh – 2 body

  • Vnější kruh – 1 bod

  • +1 bod za každý vystřelený šíp

Cíl disciplíny:
Prověřit rychlou manipulaci s šípy v ruce, plynulý přechod mezi výstřely a zachování přesnosti pod časovým tlakem.

🏹 Disciplína 3 – Ústupovka (5 → 35 m)

Popis:
Střelec provádí sérii výstřelů z postupně se zvětšující vzdálenosti. Začíná na 5 metrech a po každém výstřelu ustupuje na další vzdálenost: 10 m, 15 m, 20 m, 25 m, 30 m a 35 m.
Na každé vzdálenosti se vystřelí jeden šíp (celkem 7 výstřelů).

🎯 Terč:

  • Rozměr: 80 × 80 cm

  • Bodování:

    • Vnitřní zóna: 2 body

    • Vnější zóna: 1 bod

  • +1 bod za každý vystřelený šíp

⏱️ Časomíra:

  • Prvním výstřelem si střelec spouští čas,

  • posledním výstřelem (ze vzdálenosti 35 m) čas zastavuje.

  • Za každou vynechanou pozici / vzdálenost se přičítá +25 sekund penalizace.

  • Výsledné pořadí se určuje podle nejvyššího bodového zisku, a při rovnosti bodů rozhoduje nejkratší dosažený čas.

⚖️ Pravidla:

  • Na každé vzdálenosti se vystřelí pouze jeden šíp.

  • Po výstřelu musí střelec ustoupit na další čáru dle značení na střelnici.

  • Šípy mohou být taseny z toulce nebo držené v ruce, dle pravidel daného kola.

  • Střelba probíhá ze stoje, pokud rozhodčí neurčí jinak.

  • Každý zásah se boduje samostatně, celkové body = součet zásahů + body za vystřelené šípy.

💡 Cíl disciplíny:

Otestovat přesnost, plynulost pohybu a strategii při rychlé změně vzdálenosti. Střelec musí zvládnout udržet rytmus i při ustupování, kdy se mění úhel, napětí i soustředění.

🏹 Disciplína 4 – Přístupovka (35 → 5 m)

Popis:
Střelec provádí sérii výstřelů z postupně se zkracující vzdálenosti. Začíná na 35 m a po každém výstřelu se přibližuje na další čáru: 30 m, 25 m, 20 m, 15 m, 10 m a 5 m. Na každé vzdálenosti se vystřelí jeden šíp (celkem 7 výstřelů).

Terč:

  • Tvar: čtvercový

  • Rozměr: 80 × 80 cm

Bodování:

  • Vnitřní zóna: 2 body

  • Vnější zóna: 1 bod

  • +1 bod za každý vystřelený šíp

Časomíra:

  • Prvním výstřelem startuje čas, posledním (ze vzdálenosti 5 m) čas zastavuje.

  • Za každou vynechanou pozici se přičítá penalizace +25 sekund.

Pravidla / Povinnosti:

  • Na každé vzdálenosti se vystřelí pouze jeden šíp.

  • Po výstřelu musí střelec přejít na další čáru dle značení na střelnici.

  • Šípy mohou být taseny z toulce nebo držené v ruce, dle pravidel daného kola.

  • Střelba probíhá ze stoje, pokud rozhodčí neurčí jinak.

  • Každý zásah se boduje samostatně; celkové body = součet zásahů + body za vystřelené šípy.

Cíl disciplíny:

  • Otestovat přesnost, plynulost pohybu a strategii při rychlé změně vzdálenosti.

  • Střelec musí udržet rytmus i při přibližování k cíli, kdy se mění úhel, napětí a soustředění.

🏹 Disciplína 5 – Střelba z trenážéru (kůň) — 3D zvířata

Popis:
Střelba probíhá ze sedla na trenážéru (simulátor koně). Na střelnici je 7 3D zvířat (přední a zadní skupiny). Disciplína prověřuje stabilitu střelby ze sedla, techniku a schopnost střílet specializovanou technikou (jarmakee).

Terče:

  • Typ: 3D zvířata (7 ks) — přední a zadní uspořádání dle pořadatele.

  • Rozměry: standardní 3D velikosti (dle pořadatele).

Počet a pořadí výstřelů:

  • Přední terče: 3 výstřely standardní technikou (pravák/levák podle pravidel rukou).

  • Zadní terče: 4 výstřely technikou jarmakee.

Bodování:

  • Zásah zvířete: 5 bodů

  • Zásah zóny: 8 bodů

  • Zásah centrální zóny: 10 bodů

  • +1 bod za každý správně vystřelený šíp (dodržení techniky a ruky)

  • Bonusové body: pokud střelec vystřelí terče opačnou rukou (pravák vs levák a naopak), získává za každý zásah standardní bodování + bonus +1 bod

Časomíra:

  • Startuje prvním výstřelem, končí posledním výstřelem nebo při nahlášení stop.

  • Pokud střelec nahlásí, že dále nebude střílet, každý nevystřelený šíp se penalizuje +25 s.

Pravidla / povinnosti:

  1. Sezení: střelec musí sedět přímo proti předním terčům, nohy v třmenech.

  2. Přední terče:

    • Terč nalevo: vystřelit pravou rukou (pravák).

    • Terč napravo: vystřelit levou rukou (levák).

    • Pokud je vystřelen špatnou rukou → výstřel nebude započítán + penalizace +10 s.

  3. Zadní terče:

    • Povinná technika: jarmakee.

    • Pokud je vystřelen jinou technikou → výstřel nebude započítán + penalizace +10 s.

  4. Zdatní střelci: mohou volit variantu: 1 výstřel opačnou rukou + 2 jarmakee (přední/zadní kombinace).

  5. Bonusové body: leváci i praváci mohou získat extra body střelbou terčů určených pro opačnou ruku (po přehazování luku do druhé ruky).

  6. Dodržování všech pravidel sedla, nohou v třmenech a správného úchopu je povinné.

Penalizace:

  • +10 s za špatně provedený výstřel (špatná ruka u předních terčů, nesprávná technika u zadních terčů).

  • +25 s za každý nevystřelený šíp, pokud střelec nahlásí stop.

  • Další porušení pravidel sedla/nohou řeší rozhodčí dle soutěžního řádu.

Cíl disciplíny:

  • Prověřit schopnost střílet ze sedla, zvládnout specializovanou techniku jarmakee, udržet stabilitu a přesnost při střelbě na přední i zadní terče, testovat adaptabilitu rukou (pravá/levá) a efektivní využití bonusových možností.

🏹 Disciplína 6 – Běh na 100 m se střelbou

Popis:
Střelec běží na vzdálenost 100 m po cestě, na trase jsou rozmístěna stanoviště se střeleckými cíli. Disciplína testuje rychlost běhu, přesnost střelby i koordinaci při pohybu.

Terče:

  • Typ: kruhové terče s body podle zón: 5 b, 4 b, 3 b, 2 b, 1 b.

  • Každé stanoviště má 3 kruhové terče.

  • Na trase jsou navíc 2 terče se stejnou tercovnicí, které je nutno zasáhnout za pohybu.

Počet výstřelů:

  • Každý šíp se boduje dle zásahu.

  • +1 bod za každý vystřelený šíp, i když zásah nebyl úspěšný.

Časomíra:

  • Čas startuje povelem rozhodčího.

  • Čas končí dotekem ruky na cílový předmět (tabule, strom, nebo jiná značka).

Pravidla / povinnosti:

  1. Střelec musí během běhu zasáhnout všechny terče na stanovištích.

  2. Terče s pohybovou střelbou musí být zasazeny při průběhu běhu, tzn. střelec je musí zasáhnout bez zastavení.

  3. Každý šíp vystřelený mimo terč se počítá +1 bod (za šíp).

  4. Penalizace za porušení pravidel pohybové střelby:

    • Pokud střelec zastaví při střelbě na 2 pohybových terčích, penalizace +10 s.

  5. Porušení dalších pravidel nebo vynechání terče může být penalizováno podle rozhodčího.

Cíl disciplíny:

  • Testovat kombinaci rychlosti, přesnosti a schopnosti střílet za pohybu.

  • Prověřit fyzickou kondici, instinktivní střelbu a koncentraci při běhu.

🏹 Disciplína 7 – Vrhač disků (střelba na létající disky)

Popis:
Střelec se pokouší sestřelit až 6 vypuštěných disků, které do vzduchu vystřeluje provozní osoba (vrhač). Disky jsou vystřelovány pouze na signál střelce. Cílem je zasáhnout co nejvíce disků v co nejkratším čase.

Terče / Pomůcky:

  • Cíl: létající disky (6 ks celkem).

  • Disky vypouští provozní osoba z pevného místa či stroje podle zázemí střelnice.

Počet výstřelů:

  • Střelec má právo střílet libovolně ("teď mužeš cokoliv") od okamžiku prvního zvukového signálu. Celkem se vystřeluje na 6 disků (každý disk jednou až do počtu 6).

Bodování:

  • Zásah disku = 5 bodů.

  • +1 bod za každý vystřelený šíp (bez ohledu na zásah).

Časomíra:

  • Čas startuje při jakémkoliv zvukovém signálu, který udá střelec (např. hlasitý pokyn "hop" nebo jiný dohodnutý signál).

  • Provozní osoba vypouští další disk pouze na signál střelce; bez signálu další disk nevypouští.

  • Čas zastavuje až v momentu, kdy střelec vypustí poslední (šestý) šíp.

Pravidla / povinnosti:

  1. Provozní osoba vypouští disk výhradně na signál střelce.

  2. Střelec může od daného signálu střílet "volně" — však další disk bude vypuštěn až po jeho signálu.

  3. Pokud provozní osoba nevypustí disk bez signálu, střelec nemá právo požadovat další disk dříve, než sám signalizuje.

  4. Každý disk se počítá pouze jedenkrát (max. 6 disků).

  5. Specifické bezpečnostní pokyny provozovatele střelnice musí být vždy dodrženy.

Cíl disciplíny:

  • Otestovat rychlost zamíření a přesnost při střelbě na pohyblivý cíl; trénovat koordinaci mezi signalizací (řídící tempo) a rychlostí výstřelu.